Wie kent “Marrs” nog met “pump up the volume”? Een technisch hoogstandje, wat nu niks meer is als een paar drukken op de knoppen, maar zonder die track waren we nu niet aan het luisteren naar de muziek op de radio.
Niet dat het zoveel invloed heeft gehad, maar het stond aan het begin van een nieuw creatief tijdperk wat muziek betreft.
Marrs had een mix gecreƫerd van oude nummers en samples met een nieuwe beat eronder. Dit was toen nog heel nieuw en velen hebben het snel opgepakt en proberen na te maken. Het duurde even voor het aansloeg bij het grote publiek, maar toen het eenmaal zover was, knalde de luisteraar dat nieuwe muzikale tijdperk in.
Een van de artiesten die het wat samples betreft heeft moeten bezuren, is James Brown. Een van zijn breakbeats, -een paar seconde lange drumsolo-, hoor je vrijwel in elk nummer terug wat uit die tijd komt.
Toen de stroming naar Nederland was gekomen, was de Rave scene in Engeland al hoog opgelaaid en werd er al wat ruwere muziek gemaakt. Niet alleen ruwe muziek, maar ook de wat melodische muziek van Yello was erg populair. Carl cox, Richie Hawtin en DJ Hell waren er erg vroeg bij en trokken een gedeelte van de stroming naar de clubs toe, waar Joey Beltram juist meer underground ging. Mijn persoonlijke favoriet uit die tijd is “Circus Bells”van Robert Armani.
15 jaar verder in Nederland begin jaren 90, ontstond de happy hardcore scene en weer moest Mr. Brown het bezuren door letterlijk bijna leeggezogen te worden aan samples en breakbeats. Je zou bijna kunnen zeggen dat House als stroming ontstaan is uit muziek van weledele heer Brown, dus funk., maar dat is niet waar, niet zeggende dat het geen grote invloed heeft gehad. Het is een stroming die geboren en opgegroeid is uit de wens meer te horen als dat er toen beschikbaar was.